Αντίστροφα μετράει ο χρόνος για την έναρξη της σχολικής χρονιάς, η οποία θα ξεκινήσει νωρίτερα, χωρίς όμως να είναι γνωστές ακόμα οι προϋποθέσεις για τη λειτουργία των σχολείων. Εν αναμονή της εισήγησης της επιτροπής των ειδικών, βρίθουν τα σενάρια για τα μέτρα που θα ληφθούν ώστε να επιστρέψουν με όσο το δυνατόν μεγαλύτερη ασφάλεια οι μαθητές στα θρανία τους.

Με τον αριθμό των κρουσμάτων να καλπάζει, η κυβέρνηση διαβεβαιώνει ότι η ημερομηνία της 7ης Σεπτεμβρίου έχει κλειδώσει για την έναρξη του σχολικού έτους, όπως σημείωσε σε τηλεοπτική του συνέντευξη (Open) o κυβερνητικός εκπρόσωπος Στέλιος Πέτσας. Οι προκλήσεις παραμένουν οι ίδιες όπως και τον περασμένο Μάιο, όταν μετά τη δίμηνη αναστολή των σχολείων, η κυβέρνηση αποφάσισε την επαναλειτουργία τους, όμως οι ειδικοί προτείνουν σειρά εναλλακτικών μέτρων, με τις τελικές αποφάσεις να λαμβάνονται τις επόμενες ημέρες.

Το ζήτημα βρίσκεται στη κορυφή της ατζέντας της κυβέρνησης και συζητήθηκε χθες και στην τακτική σύσκεψη για τον κορονοϊό υπό τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη μέσω τηλεδιάσκεψης.
Τα σενάρια που συζητάνε οι ειδικοί:

1) Η επιβεβαίωση του κ. Πέτσα για την ημερομηνία που έχει ανακοινώσει εδώ και εβδομάδες το υπουργείο Παιδείας έρχεται να βάλει τέλος στα σενάρια που φούντωναν τις τελευταίες μέρες για καθυστερημένη έναρξη του σχολικού έτους. «Η κυβέρνηση εργάζεται από τώρα μέχρι τις 7 Σεπτεμβρίου για την αναστροφή της αύξησης των κρουσμάτων προκειμένου να μπούμε στο φθινόπωρο με όσο το δυνατόν καλύτερες συνθήκες», σημείωσε ο κ. Πέτσας. Φυσικά, τα τοπικά lockdowns πολύ πιθανόν να ανατρέψουν τα παραπάνω, εφόσον τα κρούσματα σε ορισμένες περιοχές αυξηθούν δραματικά.

2) Η επιστροφή στα θρανία και κυρίως ο αριθμός των μαθητών ανά αίθουσα έχει απασχολήσει ειδικούς και Πολιτεία. Η εκ περιτροπής διδασκαλία με 15 μαθητές ανά αίθουσα υιοθετήθηκε προσωρινά τον περασμένο Μάιο, όμως η εφαρμογή της από τη νέα σχολική χρονιά δημιουργεί κωλύματα όπως η μη ομαλή λειτουργία του ολοήμερου σχολείου. Η επιστροφή του συνόλου των μαθητών φαίνεται να επικρατεί, όμως πολύ πιθανόν αυτό να οδηγήσει σε αυστηροποίηση άλλων μέτρων.

3) Η υποχρεωτική χρήση μάσκας αποτελεί ένα από αυτά τα μέτρα. Τον Μάιο, η χρήση της μάσκας ήταν προαιρετική σε εκπαιδευτικούς και μαθητές, όμως πολύ πιθανόν ο Σεπτέμβρης να βρει καθηγητές και παιδιά με μάσκες εντός των αιθουσών. Ο καθηγητής Λοιμωξιολογίας και Παθολογίας του Πανεπιστημίου Πατρών, Χαράλαμπος Γώγος, ανέφερε ότι το επικρατέστερο σενάριο για τη χρήση μάσκας είναι ένα «μικτό μοντέλο», όπου οι μεγαλύτερης ηλικίας μαθητές θα φορούν μάσκα κατά τη διάρκεια της παρουσίας τους στο σχολείο. Υπενθυμίζεται ότι οι ειδικοί κατά το πρόσφατο παρελθόν είχαν σημειώσει ότι στις μικρότερες ηλικίες, όπου οι μαθητές δεν κατανοούν απόλυτα τη σωστή χρήση της μάσκας, η εφαρμογή της θα μπορούσε να λειτουργήσει ανασταλτικά, μολύνοντας και όχι προστατεύοντας τους μαθητές.

4) Μία ακόμα πρόταση την οποία έθεσε στον δημόσιο διάλογο η καθηγήτρια Επιδημιολογίας του ΕΚΠΑ Αθηνά Λινού αφορά τη λειτουργία των σχολείων ακόμα και σε διαφορετικές ώρες, με επέκταση του ωραρίου. Ειδικότερα, πρότεινε τη λειτουργία των σχολείων πρωί και απόγευμα, το άνοιγμα επιπλέον αιθουσών, είτε μουσείων που δεν λειτουργούν είτε οίκων ευγηρίας, καθώς και την εμπλοκή εθελοντών ενηλίκων αναφορικά με το θέμα της εκπαίδευσης.

5) Μία ακόμα εναλλακτική που συζητείται πολύ έντονα μεταξύ των ειδικών είναι η εφαρμογή της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης. Το υπουργείο Παιδείας ανταποκρίθηκε άμεσα τον περασμένο Μάρτιο με την παροχή πλατφόρμας που παρείχε τη δυνατότητα ψηφιακών τάξεων. Οι ειδικοί επιμένουν στην εφαρμογή της κατά περιπτώσεις, χωρίς όμως να αγνοούν τα πρακτικά ζητήματα που προέκυψαν κατά την περασμένη άνοιξη, καθώς ένα ποσοστό μαθητών και εκπαιδευτικών δεν διέθεταν τον εξοπλισμό με αποτέλεσμα να δημιουργηθούν ανισότητες όσον αφορά την πρόσβαση στην εκπαίδευση.

Τι θα γίνει με τα πανεπιστήμια

Θολό παραμένει ακόμα το τοπίο για τη λειτουργία των πανεπιστημίων από τη νέα ακαδημαϊκή χρονιά. Η εξεταστική του Σεπτεμβρίου θα πραγματοποιηθεί με τα ίδια δεδομένα που διενεργήθηκε και τον Ιούνιο, εξ αποστάσεως εξετάσεις και εργασίες, ενώ αμφίβολο ακόμα είναι το αν θα επιστρέψουν οι φοιτητές στα αμφιθέατρα από τον Οκτώβρη.

Η κυβέρνηση και οι ειδικοί μελετούν σειρά σεναρίων, με την εξ αποστάσεως εκπαίδευση να κερδίζει μέχρι στιγμής έδαφος. Τα πανεπιστήμια, που και προ κορονοϊού είχαν αναπτύξει συστήματα τηλεκπαίδευσης, βρέθηκαν έτοιμα μπροστά στα αυστηρά μέτρα που ελήφθησαν τον Μάρτιο, συνεχίζοντας απρόσκοπτα τη λειτουργία τους.

Οι αποφάσεις δεν έχουν ληφθεί ακόμα και όπως όλα δείχνουν η λήψη μέτρων θα γίνει σταδιακά και ανάλογα με την πορεία των επιδημιολογικών δεδομένων, και σε πρώτη φάση θα αφορά το χειμερινό εξάμηνο.