gre22217851

«Ταμπού» η αξιολόγηση εκπαιδευτικών

ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΛΑΚΑΣΑΣ

 

Η μάχη κατά της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών δημιουργεί αρραγές μέτωπο από τις συνδικαλιστικές παρατάξεις των εκπαιδευτικών. «Ο συνδικαλισμός είναι ένα κόμμα με διάφορες συνιστώσες», λέει στην «Κ» στέλεχος του υπουργείου Παιδείας, για να εξηγήσει τη σύμπραξη των διαφορετικών συνδικαλιστικών παρατάξεων κατά της αξιολόγησης. Μάλιστα, και η κυβερνητική ΔΑΚΕ είναι αρνητική. «Η ατομική αξιολόγηση με βάση τον σχεδιασμό της ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας θα γίνει σε βάθος χρόνου. Οι ομοσπονδίες των εκπαιδευτικών έχουν σαφή αρνητική θέση», ανέφερε στην «Κ» στέλεχος της ΔΑΚΕ. «Η αξιολόγηση είναι θέμα ταμπού», προσθέτει στέλεχος του ΚΙΝΑΛ. «Αρκετά με τους συνδικαλιστές και τη ΔΑΚΕ, τους ακούσαμε», σχολιάζει στην «Κ» υψηλόβαθμο στέλεχος του υπουργείου Παιδείας, προσθέτοντας ότι η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών θα ξεκινήσει αφού ολοκληρωθεί η επιμόρφωσή τους, θα βασιστεί στους άξονες του Προεδρικού Διατάγματος του 2013 και δεν θα έχει τιμωρητικό χαρακτήρα.

Από την άλλη, η κυβέρνηση στέλνει εμμέσως πλην σαφώς μήνυμα στους συνδικαλιστές, καθώς, σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», σε νομοσχέδιο που θα τεθεί σε δημόσια διαβούλευση ορίζεται ότι οι συνδικαλιστές δεν θα έχουν ρόλο στην επιλογή των συνολικά περίπου 20.000 εκπαιδευτικών που θα στελεχώσουν τις διοικητικές θέσεις εκπαίδευσης.

Αντίθετα, τον κύριο λόγο θα έχουν το ΑΣΕΠ και πανεπιστημιακοί. Αυτό αποφάσισε η ηγεσία του υπ. Παιδείας για το νέο σύστημα επιλογής στελεχών εκπαίδευσης. Πρόκειται για επιλογή που υποβαθμίζει τον ρόλο των συνδικαλιστών σε ένα πεδίο στο οποίο μέχρι τώρα μπορούσαν να κάνουν κομματικό παιχνίδι και μάλιστα κάποιες φορές διακομματικό, μοιράζοντας τις θέσεις μεταξύ «ημετέρων».

Ειδικότερα, η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών προγραμματίζεται ότι θα ξεκινήσει τη σχολική χρονιά 2021-2022, αφού προηγουμένως έχει ολοκληρωθεί η επιμόρφωσή τους και έχει ξεκινήσει η αξιολόγηση των σχολικών μονάδων, η οποία θα βασιστεί σε έξι άξονες:

• Στις διεπιστημονικές δραστηριότητες και στη διαθεματική προσέγγιση των σχολείων.

• Στα μαθησιακά αποτελέσματα και στις επιδόσεις των μαθητών.

• Στην τακτική φοίτηση των μαθητών - μαθητική διαρροή.

• Στο κλίμα στο σχολείο.

• Στην υλικοτεχνική υποδομή του σχολείου.

• Στη σχέση του σχολείου με την κοινωνία και την περιοχή.

Το σύστημα αξιολόγησης θα προκύψει από πρόταση της Αρχής Διασφάλισης της Ποιότητας στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (ΑΔΙΠΠΔΕ), ενώ λόγο θα έχει και το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ). Η αξιολόγηση εκτιμάται ότι θα βασιστεί στους άξονες του Προεδρικού Διατάγματος του 2013. Αλλωστε, και τότε είχε αρχίσει η αξιολόγηση, η οποία έφτασε μέχρι τα στελέχη, ενώ από τους εκπαιδευτικούς είχαν αξιολογηθεί οι περίπου 1.500 των Προτύπων - Πειραματικών Σχολείων. Eτσι, η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών δεν θα έχει τιμωρητικό χαρακτήρα.

Επίσης, σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», αποκλείεται να θεσμοθετηθεί κατάταξη των εκπαιδευτικών σε αξιολογικές βαθμίδες (για παράδειγμα, άριστα, πολύ καλά κ.λπ.) και να οριστεί εκ των προτέρων ποσοστό εκπαιδευτικών (π.χ. 15%) που θα βρεθεί στη χαμηλότερη βαθμίδα. Μετά την ολοκλήρωση της αξιολόγησής τους, για τους εκπαιδευτικούς με τα χαμηλότερα αποτελέσματα εξετάζεται να προταθεί το πέρασμά τους σε διοικητικές θέσεις της εκπαιδευτικής πυραμίδας. «Δεν υπάρχει άλλο περιθώριο αναβολής. Νομίζω ότι η πλειονότητα των εκπαιδευτικών, όπως και της κοινωνίας, συμφωνεί με την αξιολόγηση του έργου των σχολικών μονάδων και των εκπαιδευτικών», δηλώνει στην «Κ» υψηλόβαθμο στέλεχος του υπουργείου Παιδείας.

Ωστόσο, οι συνδικαλιστές αντιδρούν. Ενδεικτικά, η Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδος (ΔΟΕ) έχει αποφασίσει ότι «όποιο πλαίσιο αξιολόγησης, θα πρέπει να συμπεριλάβει τόσο τους άξονες όσο και τον τύπο των εκθέσεων, έπειτα από αναλυτική συζήτηση με τις εκπαιδευτικές ομοσπονδίες, ώστε να κινείται πλήρως στην κατεύθυνση της ενίσχυσης και ανατροφοδότησης του παιδαγωγικού έργου και να αποφευχθεί κάθε κίνδυνος σύνδεσης της διαδικασίας προγραμματισμού - αποτίμησης με μια νέα αξιολόγηση - χειραγώγηση». Στο ίδιο πλαίσιο κινείται η ΟΛΜΕ, ενώ και στις δύο παρατάξεις η ΔΑΚΕ είναι η πρώτη δύναμη. Μάλιστα, όπως ανέφερε στην «Κ» ο πρόεδρος της ΔΟΕ Θανάσης Κικινής, κάθε στέλεχος του υπουργείου Παιδείας μπορεί να εκφράζει θέσεις. Ολα θα κριθούν στην πράξη και στο επίπεδο της εφαρμογής.

Τα στελέχη της ΔΑΚΕ Εκπαιδευτικών είχαν ενημερώσει το κόμμα –με εσωτερική επιστολή– όταν ο Γιάννης Αντωνίου, που έχει ταχθεί ανοικτά υπέρ της αξιολόγησης, αξιολογήθηκε ως «ακατάλληλη επιλογή» για τη θέση του προέδρου του ΙΕΠ. Παράλληλα, «κόκκινο πανί» είναι και πρόσωπα που επελέγησαν από τη νυν ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, τα οποία έχουν ταχθεί υπέρ της αξιολόγησης και ήταν του περιβάλλοντος της πρώην υπουργού Αννας Διαμαντοπούλου. Από την άλλη, μήνυμα κατά του ρόλου της συνδικαλιστικής συντεχνίας είναι και η απουσία των συνδικαλιστών στο νέο σύστημα επιλογής στελεχών διοίκησης. Ο πρωθυπουργός έχει δώσει μια σαφή γενική οδηγία για συνδυασμό κριτηρίων που θα αφορούν τα ακαδημαϊκά προσόντα και την πείρα, αλλά και για συμμετοχή του ΑΣΕΠ στη διαδικασία. Η βασική δομή του νέου συστήματος θα κινείται σε τέσσερις άξονες κριτηρίων, βάσει των οποίων θα μοριοδοτούνται οι υποψήφιοι:

• Επιστημονική και παιδαγωγική συγκρότηση.

• Υπηρεσιακή κατάσταση, καθοδηγητική και διοικητική εμπειρία.

• Συνέντευξη ενώπιον επιτροπής.

• Αξιολόγηση των υποψηφίων.

Το ΑΣΕΠ θα εμπλέκεται έχοντας την προεδρία του συμβουλίου επιλογής των στελεχών που θα καλύψουν τις κορυφαίες θέσεις (στο συμβούλιο θα μετέχουν πανεπιστημιακοί), ενώ θα έχει επίβλεψη για όλη την υπόλοιπη διαδικασία επιλογής στελεχών κατώτερων βαθμίδων. Οι συνδικαλιστές δεν θα έχουν θέση στη διαδικασία επιλογής. Με τον τρόπο αυτό, θα αποφευχθεί τυχόν προώθηση υποψηφίων με μόνο κομματικά κριτήρια.