Nα… επιστρέψουν χρήματα θα κληθούν υπάλληλοι του ευρύτερου δημόσιου τομέα μετά την απόφαση της Ολομέλειας του Αρείου Πάγου που έκρινε ως συνταγματικές τις μειώσεις στις αποδοχές τους που είχαν γίνει το 2011 και 2012.

Η απόφαση της Ολομέλειας του ανωτάτου δικαστηρίου (1/2021), που ελήφθη κατά πλειοψηφία, έκρινε ότι η εγκύκλιος του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, στην οποία στηρίχτηκαν οι εν λόγω περικοπές, είναι νόμιμη και σύμφωνη με το Σύνταγμα. Ωστόσο, η απόφαση του Αρείου Πάγου έρχεται σε αντίθεση με την απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου του 2014, που είχε κρίνει τη σχετική εγκύκλιο αντίθετη με το Σύνταγμα.

Ετσι, όπως εξηγούν νομικοί, η απόφαση της Ολομέλειας θα προκαλέσει πολλά ζητήματα, αφού σε αρκετές επιχειρήσεις του ευρύτερου δημόσιου τομέα ήδη έχουν εκδοθεί αμετάκλητες αποφάσεις που δέχθηκαν τα αντίθετα από αυτά που έκρινε η πλειοψηφία του Αρείου Πάγου, τουλάχιστον για ένα μέρος του προσωπικού τους.

Ετσι, εκτός του ότι δημιουργούνται εργαζόμενοι πολλών ταχυτήτων, ένας μεγάλος αριθμός εργαζομένων οι οποίοι έχουν λάβει διαφορές αποδοχών με βάση τελεσίδικες αποφάσεις θα κληθούν να επιστρέψουν τα χρήματα-διαφορές αποδοχών, ως αχρεωστήτως καταβληθέντα!

Ιστορικό

Οι μειώσεις στις αποδοχές των υπαλλήλων του ευρύτερου δημόσιου τομέα είχαν ψηφιστεί με το νόμο 4024/2011 και έφταναν μέχρι και το 25%. Στη συνέχεια με το ν. 4093/2012 το ίδιο προσωπικό υπήχθη από 1ης.1.2013 στο μισθολόγιο και βαθμολόγιο καθεστώς του στενού δημόσιου τομέα, με συνέπεια να υποστεί -λόγω αυτής της υπαγωγής του- περαιτέρω μειώσεις μέχρι 25% επί των ήδη μειωμένων κατά 25% αποδοχών του.

Μάλιστα, το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους είχε εκδώσει εγκύκλιο αμέσως μετά την ψήφιση του εν λόγω νόμου, σύμφωνα με την οποία οι εργαζόμενοι του ευρύτερου δημόσιου τομέα των οποίων οι αποδοχές είχαν περικοπεί το 2011 μέχρι 25% σε σχέση με τις αποδοχές που ελάμβαναν την 31.10.2011 έπρεπε να υποστούν ξανά, για δεύτερη φορά, περικοπή μέχρι το 25% των (ήδη των περικεκομμένων) αποδοχών που ελάμβαναν την 31.12.2012.

Ετσι, σε πολλές περιπτώσεις οι περικοπές πλησίασαν το 50% του μισθού, ενώ μάλιστα κάποιοι εκ των δημοσίων υπαλλήλων είχαν ήδη δεχθεί μειώσεις το 2010.

Ανατροπή

Η Ολομέλεια του Ελεγκτικού Συνεδρίου τον Σεπτέμβριο του 2014 είχε αποφανθεί ότι η επίμαχη εγκύκλιος του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους δεν έχει νομικό έρεισμα, ωστόσο το ΝΣΚ επέμενε στην εφαρμογή της, με αποτέλεσμα πολλοί δημόσιοι υπάλληλοι να προσφύγουν στα δικαστήρια και να δικαιωθούν, τόσο από τα Πρωτοδικεία όσο και από τα Εφετεία.

Κάτι που αλλάζει, πλέον, μετά την απόφαση των αρεοπαγιτών (πρόεδρος η Αγγελική Αλειφεροπούλου και εισηγήτρια η Αρετή Παπαδιά), που κατά πλειοψηφία έκρινε ότι οι νομοθετικές αυτές ρυθμίσεις που προέβλεψαν τις επίμαχες δύο περικοπές «δεν αντίκεινται στην κατοχυρωμένη από το άρθρο 25 παρ. 1 του Συντάγματος αρχή της αναλογικότητας, ούτε στο άρθρο 1 του Πρώτου Πρόσθετου Πρωτοκόλλου της ΕΣΔΑ», με αποτέλεσμα πλέον το Ελληνικό Δημόσιο και οι υπηρεσίες του να έχουν νομικό έρεισμα ώστε να ζητήσουν την επιστροφή των χρημάτων.

Αντίθετα, κατά την άποψη της μειοψηφίας (της αντιπροέδρου Δήμητρας Κοκοτίνη και των αρεοπαγιτών Διονυσίας Μπιτζούνη και Σταματικής Μιχαλέτου) «η ευθεία εφαρμογή του βαθμολογίου και μισθολογίου των δημοσίων υπαλλήλων στο προσωπικό των επιχειρήσεων του ευρύτερου δημόσιου τομέα δεν συνεπάγεται περαιτέρω μείωση των αποδοχών του προσωπικού αυτού πλέον του 25% σε σχέση με εκείνες του μηνός Οκτωβρίου του 2011 και η από 1ης.1.2013 ένταξη του προσωπικού στο βαθμολόγιο και μισθολόγιο των δημοσίων υπαλλήλων δεν έχει ως συνέπεια τη δυνατότητα εκ νέου περικοπής των αποδοχών τους κατά ποσοστό 25%, πέραν της περικοπής, κατά το ποσοστό αυτό, που είχε ήδη γίνει το 2011».

Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου