Η Απόφαση του ΣτΕ για Διευθυντές Σχολικών μονάδων και το Νέο Σύστημα Επιλογής τους (και των Σχολικών Συμβούλων) που έρχεται…
Πολύς λόγος γίνεται για την μη μέχρι σήμερα δημοσιοποίηση της «καθαρογραμμένης» Απόφασης του ΣτΕ για τους Διευθυντές Σχολικών Μονάδων ή αλλιώς για να ακριβολογούμε για την προσφυγή της Ένωσης Διευθυντών Σχολικών Μονάδων κατά τους Υπουργικής απόφασης που καθόριζε τις διαδικασίες επιλογής τους, απόφασης που έχει μείνει ως «σύστημα επιλογής εκπαιδευτικών στελεχών “Μπαλτά-Κουράκη”».

Η Απόφαση της Ολομέλειας του ΣτΕ, που λήφθηκε, πριν οκτώ περίπου μήνες, κατά πλειοψηφία, κινείται στο πλαίσιο της σχετικής απόφασης του Γ τμήματος του ΣτΕ που δικαίωνε ουσιαστικά τους προσφεύγοντες. Δεν έχει, όμως μέχρι σήμερα «δημοσιευθεί», γεγονός που προκαλεί αλλεπάλληλα δημοσιεύματα στις εξειδικευμένες εκπαιδευτικές ιστοσελίδες.
Πότε θα δημοσιευθεί η Απόφαση του ΣτΕ και γιατί;
Για όσους γνωρίζουν τα ενδότερα του σημερινού συστήματος εξουσίας του Υπουργείου Παιδείας, είναι κοινός τόπος, ότι η σημερινή αλλά και η αμέσως προηγούμενη ηγεσία του, γνωρίζουν όλη την απόφαση του ΣτΕ και έχουν αποδεχθεί ότι «σύστημα επιλογής εκπαιδευτικών στελεχών “Μπαλτά-Κουράκη”» θα πρέπει να αλλάξει σε ουσιαστικά σημεία του. Στον τομέα αυτό, όμως, η ηγεσία του Υπουργείου δεν είναι ακόμη έτοιμη αφού δεν έχουν ολοκληρωθεί οι συζητήσεις για το συγκεκριμένο θέμα στο εσωτερικό του ΣΥΡΙΖΑ και ειδικότερα στο Τμήμα Παιδείας που διαθέτει, αφού ο Τομέας της Εκπαίδευσης θεωρείται πολύ κρίσιμος για την πολιτική επιρροή του κόμματος.
Προς το παρόν, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας «κλίνει» νομοθετικά «τρύπες» που αποτελούσαν «casualbail» για την μεγάλη μάζα των εκπαιδευτικών που πρόσκεινται στο Κυβερνών κόμμα, επαναφέροντας ακόμη και διατάξεις που στα πλαίσια των μνημονιακών δεσμεύσεων είχαν καταργήσει οι προηγούμενες ηγεσίες.
Στα πλαίσια αυτά μία «δημοσίευση» της απόφασης του ΣτΕ για τους Διευθυντές Σχολείων, όχι μόνο θα προκαλούσε εντυπώσεις για τις «αυθαίρετες» πρακτικές επιλογής εκπαιδευτικών στελεχών, αλλά θα είχε και δημοσιονομικές επιπτώσεις σε βάρος του προϋπολογισμού του Υπουργείου, από τις ατομικές Προσφυγές που θα καταθέτανε οι ενδιαφερόμενοι, οι οποίοι δεν είναι και λίγοι…
Εξάλλου, ήδη, εκατοντάδες εκπαιδευτικοί και στελέχη της εκπαίδευσης αγωνιούν για την απόφαση, ενώ διατυπώνουν ερωτήματα για τους λόγους της τόσο μεγάλης καθυστέρησης, έκδοσης της απόφασης, αφού στα διοικητικά δικαστήρια εκκρεμούν ήδη  προσφυγές τους, για εκδίκαση, οι οποίες αναβάλλονται λόγω της αναμενόμενης δημοσίευσης της απόφασης του Συμβουλίου της Επικρατείας.
Το «έχων έννομο συμφέρον» και η δημοσίευση της απόφασης
Δικαίωση, όσων έχουν προσφύγει ή θα προσφύγουν αμέσως μετά την δημοσίευση της απόφασης του ΣτΕ, θα υπάρξει εφόσον αποδείξουν, σύμφωνα με την «νέα μόδα» στα διοικητικά δικαστήρια, ότι έχουν έννομο συμφέρον, δηλαδή υπάρχει ο χρόνος για να αναλάβουν την θέση για την οποία έχουν προσφύγει.
Για όσους γνωρίζουν, με τον νέο Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας, οι Προσφυγές που κατατίθονταιστα Διοικητικά ή τα Αστικά Δικαστήρια, εκδικάζονται υποχρεωτικά μέσα σε δεσμευτικό χρόνο 100 ημερών από την κατάθεσή τους και δεν επιδέχονται καμία αναβολή. Εάν η Απόφαση του ΣτΕ είχε ήδη δημοσιευθεί υπήρχε ο χρόνος των 100 ημερών, πριν λήξει η θητεία των Δ/ντών που εκλέχθηκαν με το «σύστημα “Μπαλτά-Κουράκη”», για να βγουν οι διοικητικές προσφυγές που θα δικαίωναν τους προσφεύγοντες. Αυτό, όμως θα είχε σαν συνέπεια, όσοι δικαιωθούν»εμπρόθεσμα» να μπορούν να διεκδικήσουν τα επιδόματα θέσης και την αποζημίωση, ως υπερωρίες, των διδακτικών ωρών που πραγματοποίησαν έξω από τη θέση του Δ/ντού, που συνολικά και συσσωρευτικά υπολογίζεται σε ένα πολύ μεγάλο χρηματικό κονδύλι. Αυτό προσπαθεί να αποφύγει το Υπουργείο Παιδείας και αυτός είναι ίσως ο λόγος που δεν έχει ακόμη δημοσιοποιηθεί η σχετική απόφαση του ΣτΕ.
Πότε αναμένεται τελικά η δημοσίευση της απόφασης του ΣτΕ για τους Δ/ντές; Σύμφωνα με εκπαιδευτικούς, συνδικαλιστές που πρόσκεινται στο ΣΥΡΙΖΑ, θα δημοσιευθεί μέσα στον επόμενο μήνα. Πολύ πιθανόν, αν και οι πληροφορίες που διακινούνται, αναφέρουν ότι η δημοσίευσή της θα γίνει λίγο μετά τα μισά του Απριλίου, ώστε μέχρι το τέλος της θητείας των Δ/ντών που τυπικά λήγει στις 30 Ιουνίου, να είναι μικρότερος των 100 ημερών, για τους λόγους που προαναφέρθηκαν.
Τι μέλει γενέσθαι… και «το νέο σύστημα»….
Η Ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, έχει μπροστά της δύο εκλογές εκπαιδευτικών Στελεχών. Αυτές των Διευθυντών Σχολικών Μονάδων που η θητεία τους λήγει το ερχόμενο καλοκαίρι κι’ αυτή των Σχολικών Συμβούλων, η θητεία των οποίων έχει παραταθεί για δεύτερη συνεχόμενη φορά πάλι μέχρι τέλος του καλοκαιριού που έρχεται.
Όπως, όλοι οι εκπαιδευτικοί γνωρίζουν πλέον στο νομοσχέδιο-σκούπα για την εκπαίδευση που συζητείται αυτές τις ημέρες στη βουλή, δεν έχει περιληφθεί καμία διάταξη για την επιλογή στελεχών εκπαίδευσης, με τη δικαιολογία της μη δημοσίευσης ακόμη της απόφασης του ΣτΕ.
Ο κύριος, όμως, λόγος που αυτό συνέβη, είναι ότι η συζήτηση στο εσωτερικό του ΣΥΡΙΖΑ και ειδικά στο Τμήμα Παιδείας που έχει, δεν έχει ολοκληρωθεί σε ότι αφορά τις διαδικασίες και τα κριτήρια επιλογής τους για τις νέες θητείες.
Το «πείραμα» με την διάταξη επιλογής των εκπαιδευτικών από τους συλλόγους των σχολείων με ψηφοφορία, αφενός απέτυχε, αφού δεν κατέστη δυνατή η ανανέωση προσώπων στις Διευθυντικές θέσεις, -ως γνωστόν «επικράτησαν» οι παλιοί διευθυντές-, αφετέρου όπως φαίνεται και από τις αλλαγές που υπήρξαν στις εκλογές των Διευθυντών Εκπαίδευσης, οι διατάξεις του «συστήματος “Μπαλτά-Κουράκη”», έχουν κριθεί από το ΣτΕ, ως μη σύννομες.
Είναι όμως πασίγνωστο, ότι τα εκπαιδευτικά στελέχη και συνολικά οι εκπαιδευτικοί που πρόσκειται στον ΣΥΡΙΖΑ και στελεχώνουν την εκπαιδευτική συνδικαλιστική οργάνωσή του, επιθυμούν την ανανέωση των προσώπων, τόσο στις θέσεις των Διευθυντών σχολείων, όσο και στις θέσεις των Σχολικών Συμβούλων. Εξάλλου, τα περισσότερα από τα μέλη τους διαθέτουν τουλάχιστον τα τυπικά προσόντα, όντας ένας πολύ μεγάλος αριθμός από αυτά κάτοχοι μεταπτυχιακών και διδακτορικών. Μία λεπτομέρεια, όμως, υπάρχει. Οι περισσότεροι από αυτούς τους εκπαιδευτικούς δεν έχουν και τις καλύτερες σχέσεις με τους υπόλοιπους που απαρτίζουν τους συλλόγους διδασκόντων στις σχολικές μονάδες που υπηρετούν.
Για όλους τους παραπάνω λόγους, στο εσωτερικό του εκπαιδευτικού τμήματος του κυβερνώντος κόμματος συζητείται πάρα πολύ σοβαρά το «νέο σύστημα επιλογής εκπαιδευτικών στελεχών» να έχει περιοριστικές διατάξεις και ταυτόχρονα διατάξεις αυξημένης «επιδότησης» των προσόντων που είναι πέρα από τα τυπικά του διορισμού.
Ειδικότερα συζητούνται τα εξής:
α) Αυστηρός περιορισμός των θητειών Διευθυντού Σχολείου και Σχολικού Συμβούλου σε ΔΥΟ, αν και υπάρχει πρόταση αύξησής τους σε τρεις συνολικά, με παράλληλη ρητή ερμηνεία ότι ο περιορισμός ισχύει για όλες τις μέχρι τώρα θητείες και όχι από την θεσμοθέτηση του «νέου Συστήματος Επιλογής».
β) Υπέρμετρα αυξημένη μοριοδότηση, σε σχέση με τα τυπικά προσόντα, αλλά και την προϋπηρεσία, των πρόσθετων προσόντων κάθε υποψηφίου, όπως μεταπτυχιακά, διδακτορικά, δεύτερα πτυχία και σεμινάρια.
γ) Μειωμένη βαρύτητα της συνέντευξης, πιθανόν για να αποφευχθούν τα «ατυχήματα».
Με βάση την «χαρτογράφηση» των προσόντων των ενδιαφερόμενων, στο βαθμό που αυτή είναι αξιόπιστη, αφού έχει γίνει από τους προσκείμενους στην κυβερνητική παράταξη εκπαιδευτικούς και τους ποιο πάνω περιοριστικούς όρους συνολικών θητειών στις θέσεις που θα προκηρυχθούν, εκτιμάται ότι η ανανέωση των προσώπων στις θέσεις Δ/ντών Σχολείων και Σχολικών Συμβούλων θα φθάσει στο 80% περίπου.
Αυτός είναι και ο λόγος, που η θητεία στις δύο αυτές θέσεις θα γίνει τετραετής, με τις διακινούμενες πληροφορίες να αναφέρουν ότι θα θεσμοθετηθούν και πρόσθετα προνόμια, όπως πειθαρχικές δυνατότητες, αρμοδιότητες αξιολόγησης σχολείων και εκπαιδευτικών, μειωμένο ωράριο διδασκαλίας, στα όρια του μηδενικού και αυξημένο επίδομα ευθύνης.
Επιμύθιο
Το αν όλα τα ποιο πάνω συμβούν, εναπόκειται να το δούμε πολύ σύντομα. Αυτό που έχει μεγάλη σημασία, όμως, είναι ότι η «συζήτηση» για όλα αυτά βρίσκεται στο ποιο καυτό σημείο της. Το πότε θα βγει στον ανοικτό χώρο, είναι προς το παρόν άγνωστο…
Σε αναμονή λοιπόν και οι ενδιαφερόμενοι ας ετοιμάζονται…
Εκπαιδ-άρχης