Σύλλογος Αναπληρωτών Νηπιαγωγών

      Αρ. Μητρώου: 30155/2014

sylanny2014@gmail.com

Τηλ. : 6945966155/6948577400                                                                                                                                                            Αθήνα,14/12/2016                             

                                                              

Θέμα : Οι θέσεις και τα αιτήματα του Συλλόγου Αναπληρωτών Νηπιαγωγών

1.ΜΟΝΙΜΟΙ ΔΙΟΡΙΣΜΟΙ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΕΠΙΤΥΧΟΝΤΩΝ ΑΣΕΠ.

 

    Οι μηδενικοί διορισμοί την τελευταία πενταετία στην εκπαίδευση έχουν καταστήσει την πρόσληψη αναπληρωτών εκπαιδευτικών απαραίτητη προϋπόθεση για την ομαλή και εύρυθμη λειτουργία των σχολικών μονάδων.Οι αναπληρωτές καλούνται να καλύψουν όχι μόνο λειτουργικά κενά και έκτακτες ανάγκες  ,όπως αυτός άλλωστε ήταν  και ο αρχικός σκοπός του Υπουργείου,αλλά οργανικά κενά,πάγιες και διαρκείς ανάγκες του εκπαιδευτικού συστήματος.Επιγραμματικά αναφέρουμε ότι την πενταετία 2011-2016 πραγματοποιήθηκαν μόλις 162 μόνιμοι διορισμοί νηπιαγωγών ,ενώ οι συνταξιοδοτήσεις   για το  ίδιο  χρονικό διάστημα ανήλθαν στις 1.717.Συνεπώς,η κάλυψη του μεγαλύτερου μέρους,αν όχι του συνόλου,των οργανικών κενών θα πρέπει να γίνει με την πραγματοποιήση μόνιμων διορισμών.Επιπλέον, θα πρέπει να επισημάνουμε ότι η επιτυχία σε δύο τουλάχιστον  γραπτούς διαγωνισμούς ΑΣΕΠ και μάλιστα με υψηλή βαθμολογία,ήταν απαραίτητη προϋπόθεση ,προκειμένου οι νηπιαγωγοί να εργαστούν στη δημόσια εκπαίδευση ως αναπληρωτές.Άξιο αναφοράς λοιπόν ότι όλα τα προηγούμενα χρόνια,η  συντριπτική πλειοψηφία των αναπληρωτών νηπιαγωγών,είχε τις τυπικές και ουσιαστικές προϋποθέσεις που ετέθησαν και με την πρόσφατη απόφαση του ΣτΕ (527/2015) σχετικά με την πρόσληψη μόνιμου προσωπικού.

2.ΠΡΟΣΛΗΨΕΙΣ ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΩΝ

       Με αφορμή την απόφαση του Υπουργείου Παιδείας  τον περασμένο Μάρτιο για αλλαγές στον τρόπο πρόσληψης αναπληρωτών εκπαιδευτικών,την οποία κατόπιν ανακάλεσε,προτείνουμε η κατάρτιση των πινάκων για την πρόσληψη αναπληρωτών  το επόμενο σχολικό έτος να γίνει λαμβάνοντας  υπόψιν τις  επιτυχίες ΑΣΕΠ και το σύνολο της προϋπηρεσίας στη δημόσια εκπαίδευση.Όπως  αναφέραμε και παραπάνω,η προϋπηρεσία της συντριπτικής  πλειοψηφίας των αναπληρωτών νηπιαγωγών στη δημόσια εκπαίδευση αποκτήθηκε μετά από την επιτυχή τους συμμετοχή σε τουλάχιστον δύο διαγωνισμούς ΑΣΕΠ.

3.ΔΙΑΧΩΡΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΠΡΟΫΠΗΡΕΣΙΑΣ ΤΩΝ ΚΑΤΟΧΩΝ ΣΕΜΙΝΑΡΙΩΝ 400 ΩΡΩΝ ΚΑΙ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ/ΔΙΔΑΚΤΟΡΙΚΩΝ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΙΝΑΚΑ ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΩΝ ΓΕΝΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ-ΈΛΕΓΧΟΣ ΤΗΣ ΣΥΝΑΦΕΙΑΣ ΤΩΝ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ/ΔΙΔΑΚΤΟΡΙΚΩΝ ΤΙΤΛΩΝ ,ΠΑΛΙΩΝ ΚΑΙ ΝΕΩΝ ,ΜΕ ΤΗΝ ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ.

        Σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία( Αριθμ. 132811/E1),δικαίωμα υποβολής αίτησης για πρόσληψη αναπληρωτών εκπαιδευτικών σε δομές της ειδικής αγωγής έχουν εκτός από τους κατόχους βασικού τίτλου ειδικής αγωγής ΠΕ 71 και ΠΕ 61 (Πανεπιστήμιο Μακεδονίας και Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας αντίστοιχα) και οι κάτοχοι σεμιναρίων 400 ωρών και μετατυχιακών/διδακτορικών ειδικής αγωγής,οι οποίοι ονομάζονται ΠΕ 70,50 και ΠΕ 60,50.Πρόκειται για εκπαιδευτικούς με βασικό τίτλο σπουδών γενικής αγωγής,οι οποίοι από το 2008 απέκτησαν τους εν λόγω τίτλους.Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η περίπτωση των νηπιαγωγών.Το σχ.έτος 2014-2015  και στους δυο πίνακες (Γενικής και Ειδικής) βρίσκονταν 320 νηπιαγωγοί εκ των οποίων μόνο οι 68 είχαν βαθμολογία ΑΣΕΠ τέτοια ώστε να έχουν τη δυνατότητα να εργαστούν στην γενική αγωγή.Ο αριθμός αυτός εκτινάχθηκε το σχ.έτος 2015-2016 σε 578 νηπιαγωγούς και αυξάνεται κάθε σχολικό έτος .Καταλήγουμε λοιπόν ότι το μεγαλύτερο ποσοστό των ΠΕ 60,50 και ΠΕ 70,50 χρησιμοποίησε την ‘’τεχνιτή’’αυτή΄μέθοδο ενίσχυσης,με την απόκτηση των εν λόγω μεταπτυχικών/σεμιναρίων)δεδομένης της προσμέτρησης της προϋπηρεσίας τους και στους δύο πίνακες (γενικής και ειδικής) με την πρόσληψή τους σε δομές της ειδικής αγωγής.Επίσης,θα πρέπει να επισημάνουμε ότι οι αναπληρωτές ΠΕ 70,50 και 60,50 ,κάτοχοι σεμιναρίων 400 ωρών και μεταπτυχιακών/διδακτορικών ειδικής αγωγής υποβάλλουν δύο αιτήσεις κάθε σχολική χρονιά.Μία για πρόσληψη στη γενική αγωγή με κριτήριο πρόσληψης τον βασικό τίτλο σπουδών τους και μία για πρόσληψη στην  ειδική αγωγή με κριτήριο πρόσληψης το σεμινάριο 400 ωρών ή το μεταπτυχιακό/διδακτορικό ειδικής αγωγής,το οποίο κατέχουν.Σε περίπτωση πρόσληψής τους,λοιπόν,στην ειδική αγωγή,’’ενεργοποιείται’’η αίτησή τους για πρόσληψη στην ειδική και ‘’απενεργοποιείται’’ η αίτησή τους για τη γενική αντίστοιχα.

Για τους παραπάνω λόγους,κρίνεται επιτακτικός ο διαχωρισμός της προϋπηρεσίας των κατόχων σεμιναρίων 400 ωρών και μεταπτυχιακών/διδακτορικών ειδικής,την οποία απέκτησαν σε δομές της ειδικής αγωγής,από τον πίνακα γενικής διότι :

  • Οι συγκεκριμένοι αναπληρωτές προσλήφθηκαν με κριτήριο πρόσληψης το σεμινάριο 400 ωρών ή το μεταπτυχιακό/διδακτορικό ειδικής αγωγής,το οποίο κατέχουν και όχι τον βασικό τίτλο σπουδών,όπως ισχύει για τους αναπληρωτές που εργάζονται στη γενική αγωγή.
  • Αποτελεί παραβίαση της ισότητας ,εις βάρος των αναπληρωτών γενικής, η προνομιακή αυτή αντιμετώπιση των εν λόγω εκπαιδευτικών,με τη διπλή προσμέτρηση της προϋπηρεσίας τους,παρα το γεγονός ότι δεν εργάστηκαν ΠΟΤΕ σε δομές της γενικής αγωγής.

Επισημαίνουμε πως ο διαχωρισμός της εν λόγω προϋπηρεσίας από τους πίνακες αναπληρωτών γενικής αγωγής δεν επηρεάζει την προσμέτρηση της προϋπηρεσίας σε μελλοντικούς μόνιμους διορισμούς,καθώς οι συγκεριμένοι εκπαιδευτικοί δεν είναι κάτοχοι βασικού τίτλου ειδικής αγωγής και επομένως μπορούν να διεκδικήσουν μόνιμο διορισμό μόνο στη γενική αγωγή.

Επιτακτικός επίσης κρίνεται ο έλεγχος της συνάφειας των παραπάνω μεταπτυχιακών και διδακτορικών τίτλων με την ειδική αγωγή,όχι μόνο για τους νέους κατόχους αλλα και για αυτούς που εργάζονται ήδη στην ειδική αγωγή.Δεδομένου ότι οι μεταπτυχιακοί και διδακτορικοί τίτλοι,όταν αποτελούν προσόν πρόσληψης,αναγνωρίζονται μισθολογικά και στους αναπληρωτές ,ο έλεγχος αυτός κρίνεται αναγκαίους και για λόγους διαφάνειας και νομιμότητας.

4.ΑΠΟΣΥΡΣΗ ΤΗΣ ΑΠΟΦΑΣΗΣ ΓΙΑ ΤΟ ΕΝΙΑΙΟΥ ΤΥΠΟΥ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΚΑΙ ΕΠΑΝΑΦΟΡΑ ΤΟΥ ΟΛΟΗΜΕΡΟΥ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟΥ

Σχετικά με τη μεταβολή του ωρολόγιου προγράμματος του Ολοήμερου Νηπιαγωγείου και τη δημιουργία του Ενιαίου Τύπου Νηπιαγωγείου,έχουμε να κάνουμε τις εξής παρατηρήσεις :

  • To ωρολόγιο πρόγραμμα αναφέρεται ρητά σε «διδακτικές ώρες» και περιλαμβάνει 45λεπτες και 40λεπτες δραστηριότητες. Η αναφορά αυτή:

α. Είναι λανθασμένη παιδαγωγικά, καθώς δημιουργεί την εντύπωση ότι το νηπιαγωγείο είναι χώρος όπου γίνεται διδασκαλία κατ’ αντιστοιχία με το δημοτικο σχολείο. Η διατύπωση του ωρολόγιου προγράμματος παραπέμπει στη διδασκαλία του Δημοτικού Σχολείου,

β. Υποβάλλει την εικόνα ότι η νηπιακή ηλικία δεν έχει διακριτές αναπτυξιακές ανάγκες και μπορεί να αντιμετωπίζεται κατά παραλληλία με το δημοτικό,

γ. Αναγκάζει τα νήπια και προνήπια να ανταπεξέλθουν σε ρυθμούς σχολείου και όχι νηπιαγωγείου

δ. Μεταφέρει το μήνυμα, τόσο στους γονείς όσο και στους εκπαιδευτικούς, ότι στο νηπιαγωγείο γίνεται διδασκαλία γνωστικών αντικειμένων και όχι δραστηριότητες παιδαγωγικού χαρακτήρα, προερχόμενες από τα ενδιαφέροντα και τις ανάγκες των παιδιών.

  • Το πρόγευμα αποτελεί μέρος της πρώτης οργανωμένης δραστηριότητας του υποχρεωτικού ωραρίου ή μέρος του 20λεπτου διαλείμματος; Δεδομένου ότι το πρόγευμα διαρκεί περίπου 20 λεπτά, τι θα πρέπει να «θυσιαστεί»;Μέρος από την οργανωμένη δραστηριότητα που βρίσκεται σε εξέλιξη (η οποία στην περίπτωση αυτή θα πρέπει να τερματιστεί/διακοπεί με αντιπαιδαγωγικό τρόπο) ή το σύνολο του διαλείμματος,το οποίο είναι απαραίτητο για τα παιδιά;
  • Στην υπουργική απόφαση αναφέρεται ότι Με απόφαση και σχετική πράξη του Συλλόγου Διδασκόντων ορίζονται ο/οι εκπαιδευτικός/οί που διδάσκουν στο υποχρεωτικό πρόγραμμα και ο/οι εκπαιδευτικός/οί που διδάσκουν στο Ολοήμερο Πρόγραμμα.»

Μέχρι τώρα και σύμφωνα με την εγκύκλιο σχετικά με την Οργάνωση και Λειτουργία του Ολοήμερου Νηπιαγωγείου (Αρ.Πρωτ.Φ.32/1106/142065/11-09-2015/ΥΠΟΠΑΙΘ),οι θέσεις των νηπιαγωγών στο Ολοήμερο Νηπιαγωγείο ήταν εναίες και όλες οι νηπιαγωγοί είχαν τα ίδια δικαιώματα στην επιλογή προγράμματος και ωραρίου.Για αυτόν το λόγο και οι δυο νηπιαγωγοί ακολουθούσαν την εναλλασόμενη βάρδια(μια εβδομάδα πρωί-μια εβδομάδα απόγευμα).Η παραπάνω απόφαση καταργεί οποιαδήποτε συνοχή και συνέχεια του πρωινού προγράμματος με το απογευματινό,καθώς πλέον υπάρχει μία νηπιαγωγός αποκλειστικά για το υποχρεωτικό ωράριο και μια νηπιαγωγός αποκλειστικά για το ολοήμερο(προαιρετικό).Επιπλέον, οι αναπληρωτές νηπιαγωγοί, που ως γνωστόν εργάζονται για περιορισμένο χρονικό διάστημα στο νηπιαγωγείο που τοποθετούνται,υποχρεώθηκαν ,σε πολλές περιπτώσεις, να αναλάβουν αποκλειστικά το ολοήμερο(απογευματινό) ωράριο. Τέλος, όπως αποδεικνύεται και από την εφαρμογή του νέου προγράμματος στα νηπιαγωγεία αυτούς τους τρείς πρώτους  μήνες, η αποκλειστική ανάθεση ωραρίου δεν επιτρέπει στις νηπιαγωγούς να σχηματίσουν σφαιρική και ολοκληρωμένη εικόνα των επιδόσεων και δυνατοτήτων  των μαθητών τους.Θεωρούμε πως οι νηπιαγωγοί των Ολοήμερων Νηπιαγωγείων,μόνιμοι και αναπληρωτές, θα πρέπει να λειτουργούν ισότιμα μεταξύ τους και να έχουν τη δυνατότητα να εργαστούν τόσο στο  υποχρεωτικό(πρωινό),όσο και στο ολοήμερο (προαιρετικό) πρόγραμμα.

  • Στις διευκρινήσεις του Υπουργείου αναφέρεται ότι : «Εντός του πρώτου πενθημέρουκάθε μήνα, με ευθύνη του/της Δ/ντή-Δ/ντριας, Προϊσταμένου/μένης της σχολικής μονάδας, συντάσσεται και αποστέλλεται στην οικεία Διεύθυνση αναλυτική κατάσταση φοιτώντων μαθητών στο Ολοήμερο Πρόγραμμα και στο Τμήμα Πρόωρης Υποδοχής μαθητών/τριών, η οποία κοινοποιείται και στον/στην οικείο/α Σχολικό/ή Σύμβουλο.»

Δεδομένου,ότι οι εγγραφές στα Ολοήμερα Νηπιαγωγεία πραγματοποιήθηκαν στο διάστημα 1-21 Ιουνίου και συνεπώς είναι γνωστός ο αριθμός των φοιτούντων,η παραπάνω απόφαση επιβεβαιώνει τους φόβους μας πως το Υπουργείο Παιδείας υπολογίζει στον αριθμό των γονέων που θα επιλέξουν να παραλάβουν τα παιδιά τους στη 13:00,έχοντας ως στόχο την αναστολή ολοήμερων τμημάτων νηπιαγωγείων,τη μετακίνηση κυρίως των αναπληρωτών νηπιαγωγών για κάλυψη άλλων κενών και την περικοπή των προσλήψεων.

Όπως εύκολα αντιλαμβανόμαστε από τις παραπάνω παρατηρήσεις,το Ενιαίου Τύπου Νηπιαγωγείο,αποτελεί ένα πρόγραμμα «σχολειοποιημένο» με πολλές και σημαντικές ελλείψεις.Ένα πρόγραμμα με στόχο όχι την αναβάθμιση της προσχολικής εκπαίδευσης,αλλά αντιθέτως τη συρρίκνωση του Ολοήμερου Νηπιαγωγείου και τη σταδιακή κατάργηση του θεσμού.Ένα πρόγραμμα που είναι μαθηματικά βέβαιο πως θα οδηγήσει σε σημαντική μείωση των αναγκών σε εκπαιδευτικό προσωπικό με τεχνητό τρόπο.

5. ΜΕΙΩΣΗ ΤΟΥ ΑΡΙΘΜΟΥ ΝΗΠΙΩΝ ΚΑΙ ΠΡΟΝΗΠΙΩΝ ΑΝΑ ΤΜΗΜΑ-ΘΕΣΜΟΘΕΤΗΣΗ ΤΗΣ ΔΙΕΤΟΥΣ  ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ.

      Είναι γνωστό ότι  στην ομαδοσυνεργατική διδασκαλία ,η τάξη ως ομάδα οργανώνεται σε υποομάδες 4-5 ατόμων συνήθως και με τη έμμεση καθοδήγηση και το συντονισμό των υπεύθυνων εκπαιδευτικών, διερευνά, αναπτύσσει και ολοκληρώνει σε συγκεκριμένο χρονικό διάστημα το θέμα και επιμέρους θεματικά αντικείμενα. Δημιουργείται, συνεπώς, το ερώτημα για το πως μπορεί να επιτευχθεί η αναμφισβήτητα ενδεδειγμένη παιδαγωγική αυτή διαδικασία, όταν υπάρχουν τμήματα νηπιαγωγείων με 25-27 νήπια και προνήπια. Πως μπορεί να συντονίζει η (-ο) νηπιαγωγός ένα τόσο σύνθετο έργο που προϋποθέτει ισότιμο διάλογο όλων των (27;) παιδιών; Η μέχρι τώρα εμπειρία μας στην τάξη, έχει δείξει ότι όχι μόνο είναι ανέφικτο, αλλά και αυτό που ουσιαστικά παρέχεται με αυτό τον τρόπο είναι μια κακής ποιότητας φύλαξη των παιδιών. Ιδιαίτερα όταν η μεγάλη πλειοψηφία των αιθουσών που στεγάζουν τάξεις νηπιαγωγείων, είναι τελείως ακατάλληλες για τη φιλοξενία 25-27 νηπίων και προνηπίων, πολύ διαφορετικές από την αναλογία 3 τ.μ. ανά μαθητή που προβλέπει ο σχετικός κανονισμός της ΟΣΚ ΑΕ. Δεδομένου ότι σε κάθε τάξη υπάρχει πάντα μικρός ή μεγαλύτερος αριθμός παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες.

Η δίχρονη υποχρεωτική προσχολική εκπαίδευση αποτελεί αίτημα όχι μόνο των εκπαιδευτικών αλλα και των γονέων.Το 2006,με την καθιέρωση της υποχρεωτικής φοίτησης των νηπίων έγινε ένα πρώτο βήμα.Υποχρεωτική ,ωστόσο, θα πρέπει να γίνει και η φοίτηση των προνηπίων,ώστε η φοίτηση τους στο δημόσιο νηπιαγωγείο να είναι δικαίωμα και όχι αποτέλεσμα κλήρωσης,όπως συμβαίνει σήμερα.Προτείνουμε λοιπόν τη θεσμοθέτηση της διετούς υποχρεωτικής προσχολικής εκπαίδευσης ,ώστε τα προνήπια να αντιμετωπίζονται ισότιμα και χωρίς διακρίσεις  και τη σταδιακή εφαρμογή της  αρχικά σε νηπιαγωγεία όπου οι χώροι και η υλικοτεχνική υποδομή τους  γενικότερα επιτρέπουν τη φιλοξενία του συνόλου των νηπίων και προνηπίων με την παράλληλη πρόβλεψη και μέριμνα στέγασης των υπόλοιπων νηπιαγωγείων σε κατάλληλους χώρους.

6. ΕΙΔΙΚΗ ΕΞΑΜΗΝΗ ΠΑΡΟΧΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΤΗΣ ΜΗΤΡΟΤΗΤΑΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΡΙΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ.

      Ένα πολύ σημαντικό θέμα που πλέον πρέπει να διευθετηθεί είναι οι άδειες μητρότητας των αναπληρωτριών εκπαιδευτικών. Η αναπληρώτρια  εκπαιδευτικός, βρίσκεται στη δυσάρεστη θέση να μην απολαμβάνει κανενός δικαιώματος σε περίπτωση επαπειλούμενης κύησης ενώ ο χρόνος που προβλέπεται για την άδεια μητρότητας είναι μόλις 119 ημέρες. Σύμφωνα λοιπόν με την εγκύκλιο αρ.79/14-7-1999 του ΙΚΑ,  προβλέπεται ότι στις αναπληρώτριες εκπαιδευτικούς η συνολική άδεια μητρότητας ορίζεται σε 119 ημερολογιακές ημέρες συνολικά, δηλαδή 8 εβδομάδες πριν τον τοκετό και 9 εβδομάδες μετά, ενώ ισχύει η αναρρωτική άδεια των 15 ημερών σε περίπτωση επαπειλούμενης κύησης. Από την άλλη πλευρά για τις μόνιμες εκπαιδευτικούς, η άδεια μητρότητας, όπως ορίζεται στο άρθρο 52 του Υ. Κ. όπως συμπληρώθηκε με το άρθρο 18 του Ν.3801/2009, προβλέπει 7 μήνες άδεια επαπειλούμενης κύησης, 2 μήνες άδεια κύησης, 3 μήνες άδεια λοχείας και 9 μήνες άδεια ανατροφής. Η άνιση και άδικη αντιμετώπιση των αναπληρωτών, οι οποίοι καλούνται να έχουν τις ίδιες υποχρεώσεις με αυτές των μονίμων συναδέλφων τους, αλλά να χαίρουν διαφορετικών δικαιωμάτων, στην περίπτωση των αδειών μητρότητας είναι προφανής. Τονίζουμε επίσης, πως, η εξάμηνη (6μηνη) άδεια προστασίας της μητρότητας που προβλέπεται από τις διατάξεις του άρθρου 142 του Ν.3655/2008 αφορά σε υπαλλήλους του ιδιωτικού τομέα και δεν εφαρμόζεται στις αναπληρώτριες εκπαιδευτικούς που υπηρετούν σε σχολεία της δημόσιας εκπαίδευσης, παρά το γεγονός ότι οι ασφαλιστικές εισφορές ενός ιδιωτικού υπαλλήλου και ενός αναπληρωτή εκπαιδευτικού είναι οι ίδιες και προς τον ίδιο ασφαλιστικό φορέα και η συγκεκριμένη παροχή είναι ανταποδοτικού χαρακτήρα. Πιο συγκεκριμένα, την ειδική παροχή προστασίας της μητρότητας δικαιούνται οι μητέρες οι οποίες είναι ασφαλισμένες στο ΙΚΑ–ΕΤΑΜ και απασχολούνται σε επιχειρήσεις ή εκμεταλλεύσεις του ιδιωτικού τομέα, όπως αυτό διευκρινίστηκε με το άρθρο 36 του ν. 3996/2011, με σχέση εξαρτημένης εργασίας, ορισμένου ή αορίστου χρόνου, με πλήρη ή μερική απασχόληση. Η άδεια αυτή χορηγείται από τον εργοδότη, μετά τη λήξη της άδειας κυοφορίας και λοχείας ή της ισόχρονης προς το μειωμένο ωράριο αδείας όπως αυτό προβλέπεται από το άρθρο 9 της ΕΓΣΣΕ των ετών 2004-2005, ή και της ετήσιας κανονικής άδειας, εφόσον προβλέπεται η χορήγησή της με βάση τις ετήσιες προθεσμίες.

      Καθώς αντιλαμβανόμαστε ότι οι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί ανήκουν σε διαφορετικό ασφαλιστικό φορέα (ΙΚΑ) από τους μόνιμους συναδέλφους τους  ,ζητούμε  να λαμβάνουν  και οι αναπληρώτριες εκπαιδευτικοί  την ειδική 6 μηνη παροχή προστασίας της μητρότητας ΟΑΕΔ,όπως την λαμβάνουν όλες οι ιδιωτικοί υπάλληλοι,ασφαλισμένες στο ΙΚΑ.

   7.   ΑΝΑΡΡΩΤΙΚΕΣ  ΑΔΕΙΕΣ  ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΩΝ  ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ

     Σύμφωνα με τα άρθρα 657/658 του Αστικού Κώδικα και άρθρο 11 του Ν.2874/2000,εγκύκλιος αρ.79/14-7-1999 ΙΚΑ,έγγραφο αρ.πρωτ.Π06/40/29-04-2013 ΙΚΑ,προβλέπεται ότι για τους αναπληρωτές εκπαιδευτικούς ισχύουν 15 ημέρες αναρρωτικής άδειας για όλο το χρονικό διάστημα της σύμβασής τους ,με αποδοχές και προϋπηρεσία,εφόσον έχουν συμπληρώσει δεκαήμερη παροχή εργασίας.Επίσης, ο αναπληρωτής εκπαιδευτικός μπορεί να λάβει επιπλέον άδεια,πέραν των 15 ημερών,μετά από έγκριση από την Αθμια Υγειονομική Επιτροπή,στην οποία παραπέμπεται  εντός 5 ημερών από την ημέρα έκδοσης της σχετικής ιατρικής γνωμάτευσης. Το θέμα που προκύπτει είναι ότι σε περίπτωση που ο αναπληρωτής λάβει την επιπλέον άδεια, πέραν των 15 ημερών, λαμβάνει το μισό ημερομίσθιο από το ΙΚΑ,ενώ δεν πληρώνεται από τη Διεύθυνση στην οποία προσλήφθηκε και το σημαντικότερο δεν προσμετράται η προϋπηρεσία του για το επιπλέον αυτό χρονικό διάστημα της απουσίας από την εργασία του,γεγονός που θα του ‘’κοστίσει’’εκατοντάδες θέσεις πτώσης  στον πίνακα αναπληρωτών την επόμενη σχολική χρονιά και πολύ πιθανόν να μην καταφέρει να προσληφθεί.Εφόσον λοιπόν η απουσία από τα διδακτικά και εργασιακά του καθήκοντα δεν οφείλεται σε δική του υπαιτιότητα και εφόσον η επιπλέον ,πέραν των 15 ημερών,άδειά του έχει εγκριθεί από τα αρμόδια όργανα,θα έπρεπε να προσμετράται κανονικά η προϋπηρεσία του αναπληρωτή εκπαιδευτικού για όλο το χρονικό διάστημα της αναρρωτικής άδειας που έχει λάβει.

      Ένα επιπλέον ζήτημα που προκύπτει είναι αυτό της προσκόμισης  από τον αναπληρωτή εκπαιδευτικό, ιατρικής βεβαίωσης από τον ΕΟΠΠΥ,σε περίπτωση  μονοήμερης απουσίας του από τα διδακτικά του καθήκοντα,σε αντίθεση με τους μόνιμους εκπαιδευτικούς ,οι οποίοι στην ίδια περίπτωση  ΄΄καλύπτονται’’ με μία απλή  υπεύθυνη δήλωση.Συνεπώς,ζητούμε να ισχύσει η ίδια διευκόλυνση και για τους αναπληρωτές εκπαιδευτικούς.

   8.  ΔΙΑΧΩΡΙΣΜΟΣ ΤΩΝ ΝΗΠΙΑΓΩΓΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΒΡΕΦΟΝΗΠΙΟΚΟΜΩΝ

            Στο αίτημα μας,για πλήρη διαχωρισμό του κλάδου των νηπιαγωγών και του κλάδου των βρεφονηπιοκόμων,τόσο ως προς τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους και τις υπηρεσίες που παρέχουν όσο και ως προς τα επαγγελματικά δικαιώματα που απορρέουν,σας παραθέτουμε αποσπάσματα από τη θέση του Παιδαγωγικού Τμήματος Προσχολικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Κρήτης για τον ενιαίο χαρακτήρα της Προσχολικής Εκπαίδευσης και της εκπαίδευσης βρεφονηπιοκόμων και νηπιαγωγών,η οποία μας εκφράζει απόλυτα :

«Στην περίπτωση της Ελλάδας  και υπο τις παρούσες συγκεκριμένες ιστορικο-πολτισμικές και κοινωνικο-οικονομικές συνθήκες, τυχόν συνδυασμός των δύο αυτων διαφορετικών αντικειμένων και δομών υπό έναν φορέα η ίδρυμα και απο ένα πρόσωπο θα οδηγήσει σε πλήρη κατάρρευση και των δύο υπηρεσιών, ιδιαίτερα της εκπαιδευτικής, αφού θα κληθούν να την προσφέρουν πρόσωπα που δεν είναι εκπαιδευτικοί, αλλά βρεφονηπιοκόμοι. Με βάση τα παραπάνω, στην Ελλάδα τα Τμήματα ΑΤΕΙ Προσχολικής Αγωγής παρέχουν επαγγελματικές σπουδές προσανατολισμένες στην αγωγή και τη φροντίδα (όπως αναφέρεται και στις ιστοσελίδες τους), ενώ τα πανεπιστημιακά Παιδαγωγικά Τμήματα Προσχολικής Εκπαίδευσης παρέχουν σπουδές προσανατολισμένες στην εκπαίδευση παιδιών προσχολικής ηλικίας. Τα προγραμματα σπουδών των Τμημάτων ΑΤΕΙ Προσχολικής Αγωγης διαφοροποιούνται κατά πολύ των προγραμματων σπουδων των πανεπιστημιακων Παιδαγωγικών Τμημάτων Προσχολικής Εκπαίδευσης τόσο ποσοτικά όσο και ποιοτικά, καθώς οι παραπλήσιοι τίτλοι μαθημάτων δεν αποτελούν εγγύηση για την ποιότητα διδασκαλίας. Τα μαθήματα αυτά στα ΑΤΕΙ διδάσκονται από ένα ελάχιστο αριθμητικά μόνιμο διδακτικό προσωπικό και από έκτακτο προσωπικό η από προσωπικό καθηγητών εφαρμογών, το οποίο δεν απαιτείται να παράγει ερευνητικό εργο παράλληλα με το διδακτικό. Επομένως, τα ΑΤΕΙ Προσχολικής Αγωγής και τα πανεπιστημιακά Παιδαγωγικά Τμήματα Προσχολικής Εκπαίδευσης διαφέρουν στο επιστημονικό και ερευνητικό τους αντικείμενο, στο πρόγραμμα σπουδών και, φυσικα, στην ακαδημαϊκή τους ταυτότητα. Ετσι, γίνεται αντιληπτό ότι η συνένωση των σπουδών επαγγελματιων του χώρου της φροντίδας και πρόνοιας με επαγγελματίες της εκπαίδευσης θα οδηγήσει σε

μια σειρά από προβλήματα.»

«Σημαντικό ζήτημα θα προκύψει σχετικά με τα επαγγελματικά δικαιώματα των πτυχιούχων, καθώς οι πτυχιούχοι-ες βρεφονηπιοκόμοι θα διεκδικήσουν μέσω προγραμματων

«εξομοίωσης» τα ίδια επαγγελματικά δικαιώματα, δηλαδή να διορίζονται

εκπαιδευτικοί-νηπιαγωγοί στα νηπιαγωγεία Κάτι τέτοιο θα σημάνει

α) ματαίωση των κόπων, των σπουδών, των ελπίδων και των προύποθέσεων των αποφοίτων νηπιαγωγών πανεπιστημιακών Παιδαγωγικών Τμημάτων

β) αντιπαράθεση μεταξύ των νηπιαγωγών και γενικότερα των εκπαιδευτικών (Δ.Ο.Ε.) με

τις βρεφονηποκόμους αλλά και με το Υπουργείο Παιδείας, Ερευνας και Θρησκευματων,

γ) υποβάθμιση της προσχολικής εκπαίδευσης στο νηπιαγωγείο, αφού το εκεί εκπαιδευτικό έργο θα αναληφθεί απο βρεφονηπιοκομους που δεν εχουν τις γνώσεις να επιτελέσουν εκπαιδευτικό έργο με επιτυχία και αποτελεσματικότητα

«Επίσης, είναι ιδιαίτερα λυπηρό το γεγονός ότι όλη η πίεση περί ενοποίησης και ενιαιοποίησης της αγωγής, φροντίδας και εκπαίδευσης που παρέχεται στα παιδιά προσχολικης ηλικίας στην Ελλάδα ξεκινά από συγκεκριμένη συνδικαλιστική επαγγελματική ομάδα βρεφονηπιοκόμων, η οποία εφαρμόζει την τακτική«ομάδων πίεσης». Πρόκειται για μία τακτική που καλό είναι να μην επηρεάζει τις κεντρικές πολιτικές αποφασεις σε θέματα που χρειάζονται διεπιστημονική παιδαγωγική, κοινωνική, οικονομική νομική προσέγγιση για να αντιμετωπιστούν και ως προς τα οποία μπορεί να προκληθει αντίδραση άλλων αντίστοιχων ομάδων πίεσης. Έντονος  είναι ο προβληματισμός για το πώς αντιμετωπίζει το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων μία ενιαιοποίηση και ενοποίηση της προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης στα ζητήματα που αναφέρθηκαν παραπάνω. »

«Με βάση όσα εκτίθενται στο κείμενο, στην παρούσα φάση η ενοποίηση των σπουδών βρεφονηπιοκόμων και νηπιαγωγών όχι μόνο δεν θα λύσει κανένα από τα προβλήματα και ζητήματα που επισημάνθηκαν, αλλά θα προσθέσει και άλλα. Αλλωστε σε καμία χώρα του κόσμου, ακόμη και σε αυτές που επιχειρούν την ενοποίηση της φροντίδας και αγωγής με την εκπαίδευση στο πλαίσιο της προσχολικής ηλικίας, οι σπουδές των επαγγελματιών φροντίδας (βρεφονηπιοκόμων) δεν είναι πανεπιστημιακού επιπέδου. Κάτι τέτοιο θα αποτελούσε μία μάλλον ατεκμηρίωτη υπερβολή. Η διακριτή λειτουργία των Παιδαγωγικών Τμημάτων Προσχολικής Εκπαίδευσης των ΑΕΙ και των Τμημάτων Προσχολικής Αγωγής των ΑΤΕΙ θα πρέπει να συνεχιστεί με παράλληλη ενίσχυση των Τμημάτων με διδακτικό προσωπικό και τακτική χρηματοδότηση

Μετά τιμής,

Για το Δ.Σ. του Σ.Α.Ν.